martes, 22 de febrero de 2011

Immigracions



És quan dormo que hi veig clar

La vida es una herida absurda,
Foll d'una dolça metzina,

y es todo tan fugaz
Amb perles a cada mà

que es una curda, ¡nada más!
Visc al cor d'una petxina,

mi confesión.
Só la font del comellar

Contame tu condena,
I el jaç de la salvatgina,

decime tu fracaso,
–O la lluna que s'afina

¿no ves la pena
En morir carena enllà.

que me ha herido?
És quan dormo que hi veig clar

Y hablame simplemente
Foll d'una dolça metzina.

de aquel amor ausente
J. V Foix

tras un retazo del olvido.


¡Ya sé que te lastimo!


¡Ya sé que te hago daño


llorando mi sermón de vino!
[…]


¿no ves que vengo de un país


que está de olvido,
siempre gris.tras el alcohol?...


            


La última curda. C. Castillo


Sóc una dona feta de tangos, però visc mirant el mediterrani. Encara em faig un embolic quan em demanen: “i tu, d’on ets?” Sempre sento el mateix buit per dintre, la mateixa sensació d’infidelitat envers la terra on vaig néixer i aquesta terra d’acollida. Normalment, quan em pregunten això dic: sóc argentina però visc a Barcelona (Visca Barcelona?) Normalment, si estic parlant en aquesta llengua adquirida que tan estimo es queden sorpresos. Si parlo en la meva llengua materna no cal dir res, llueve en plaza de mayo, tot dit. Sóc dona, sóc filla, sóc mare (en català, ja que aquesta és la llengua dels meus fills), i sóc immigrant. Carne de cañón per a misògins i xenòfobs, que déu n’hi do els que encara hi queden... Tinc deures, no tinc drets, més enllà dels universals. Tinc problemes en català i en castellà, però per demostrar que puc fer ús d’aquesta Foixeana llengua he de passar una prova que de moment es resisteix –tot és qüestió de temps i de paciència. Del que resulta que sé parlar però no tinc veu, veu alta.  Les immigracions són doloroses. Complicades, difícils, mai més no tornaràs a ser la mateixa, mai més. Ja no ets d’allà on vas néixer (allà d’on tornen les ones) i no seràs mai del lloc a on has arribat, tot i que l’estimis, molt... M’agrada viure a Barcelona, m’agrada trepitjar la sorra a l’hivern, caminar per la ciutat buida, trobar els seus fantasmes, recórrer la seva història. M’agrada la gent d’aquí, m’agrades tu, ell, elles, vosaltres;  nosaltres? M’estimo parlar aquesta llengua sonora i plena de poetes i poesia. Odio fer cues, la burocràcia, que em tractin amb recel, que diguin que els immigrants són la merda de la societat. Jo vaig venir a estudiar, i pel camí he trobat l’amor que ha fet que decidís quedar-m’hi. He patit de tot, com tothom, he sentit de tot, però encara crec que aquí està el meu lloc. Encara he de fer moltes coses, em queda tot per donar, a la terra que m’ha acollit, que m’ha donat un racó on respirar. Em queda dintre la vida de l’altre banda del mar, la infantesa, l’adolescència, la formació, l’aprenentatge, les meves amigues, les meves iaies, la família, que encara es pregunta com vaig acabar aquí, els mateixos que volen conèixer els nens; però, tornar-hi  em fa mal, diuen que ja no sóc d’allà, sóc una mena de traïdora, i, potser, tenen raó.  Continuo sent una mena de tango que camina a l’ombra, que plora sempre que sent el Fito Páez, que pensa en els carrers de San Martín, en el col·legi, en els veïns, en el meu barri de casetes baixes,  en el funebrero que un altre cop està a la B. També ploro amb l’Albert Plà i canto amb els Antònia Font, i continuo  patint amb els pericos. Ploro quan no parles i també ho faig quan dius segons quines paraules. Ploro quan ploren els nens, quan els sento en perill, i quan diuen mamà t’estimo.   Ploro escrivint aquestes línees, un plor de dona, de mare, de filla, d’immigrant...


8 comentarios:

  1. Gràcies Nuri, pel teu ajut amb les faltes.

    ResponderEliminar
  2. Paula paraules com aquestes són les que esperem de tu. M'ha agradat molt. Segueix aquest camí, entra en aquest text i desgra-ne'l. Has donat amb la resposta.

    ResponderEliminar
  3. M'ha arribat, m'ha arribat molt endins. M'agrada que hi siguis Paula, m'agrada que ja formis part del meu paisatge, d'"aquesta meva pobra,bruta, trista, dissortada pàtria".(amb el permís d'en Salvador Espriu, "Assaig de Càntic en el Temple")


    Un petó guapa!!

    Núria

    ResponderEliminar
  4. Vas venir de l'altra banda del mar. D'allí on moren les ones. No sé si mai et podràs sentir d'aquí (tampoc sé si és important sentir-se d'algun lloc). Sé, però, que has entrat molt endins nostre i que d'aquí no et deixarem escapar. I que es foti San Martín.

    ResponderEliminar
  5. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  6. M'agradaria molt poder escriure tot en aquesta llengua tan bonica com diu la Paula, però com sóc un'altre dona feta de Tangos, lo haré en mi lengua materna. Me siento orgullosa por ser parte de esa infancia, esa adolescencia, de esos recreos compartidos en esa escuela tan añorada, y porque también soy parte de esas callecitas Sanmartinenses y ni hablar del sentimiento funebrero . También lloro amiga cuando estoy allá, també ploro quan estic aquí. Tambien lloro cuando abro la boca y ese sonido diferente provoca indiferencia (valga la redundancia). Però m’alegro molt amb dones com tu, Paulita!!! Felicitaciones! Ben fet! (y perdonen mis faltas, si cal)

    ResponderEliminar
  7. Dice el gran Rodolfo Paéz que uno es de dónde ha elegido para morirse, y yo creo que quiero morirme mirando al Mediterráneo. Titi, crec que encara no tinc la resposta, però gràcies per donar-me ànims per continuar buscant-la. Tot i que l'escriptor ets tu, estigues segur que continuarè escrivint, i buscant ...
    Nuri, formar part del teu paissatge és un regal de la vida. GRàcies per portar al gran Espriu al bloc
    Raquel, no em deixis mai la mà, vull ser molt velleta i que totes dues continuem sommiant amb els impossibles que ens uneixen. Gràcies per deixar-me ser part de la teva vida, sempre sempre t'agraïré la teva amistat.
    Vale, sos un cacho de mi historia. Te llevo conmigo. Eso sí, no quiero que llores sola, estoy aquí.
    Y gracias a todos lo que post a post leen, piensan y aceptan el reto de estas letras tan canallas.

    ResponderEliminar
  8. Què bonic . Què bé que plasmes els teus sentiments. M´encanta com escrius. Et seguiré d´aprop.
    petons

    ResponderEliminar